Prvky Cisco Systems
IP telefonie se během posledních deseti let vyvinula z prototypu v technologii, která v mnoha ohledech překonává klasický přenos hlasu a má funkce, které běžná telefonní ústředna ani nedokáže nabídnout.
Firma Cisco Systems je vůdcem na trhu IP telefonie a její hardware a software je tím nejkvalitnějším, co se dá na trhu sehnat.
Přednosti IP telefonního terminálu, které ocení koncový uživatel:
XML prohlížeč
text, grafika, obrázky, dokumenty
Extension Mobility
možnost přihlášení se ke kterémukoliv přístroji pod svým číslem ať je to kdekoliv
Telefonní seznamy
nejen interní ale i externí, které jsou přístupné na internetu (v ČR Telefonica)
Integrace s intranet aplikacemi
telefon slouží jako www prohlížeč
Aby byl obrázek IP telefonie úplný je třeba vidět jak samotnou síťovou inrastrukturu s podporou kvality služeb, telefonní terminály a řídící servery s maximální podporou otevřených standardů, tak i rozšiřující aplikace, které jsou díky integraci datové a hlasové sítě schopny přinést větší funkčnost při vynaložení menšího úsilí a investičních nebo provozních nákladů.
Všeobecné výhody prvků Cisco Systems:
In-line napájení
telefonních terminálů
Automatická konfigurace VLAN
na přípojce telefonního
terminálu
Jeden server
obslouží několik tisíc IP telefonů
V okamžiku spojení již hovor závisí jen na daných telefonních
přístojích
Možnost sdružení až pěti serverů do clusteru
jeden cluster dokáže obsloužit
až 30 000 IP
telefonů
CallManager lze zapojit do clusteru o 5 serverech, které se vzájemně zálohují. V případě výpadku serveru přechází vytváření nových hovorů po stejné infrastruktuře na jeden ze zbylých serverů, existující hovory nejsou přerušeny neboť jsou navázány přímo mezi stanicemi oněch účastníků. Výpadek primární infrastruktury a přechod na záložní infrastrukturu se v hovoru projeví téměř neznatelným jednorázovým zpožděním. Pro navázání hovoru je nutné spojení se signalizačním serverem CallManageru, proto je do směrovačů - pokud by ke ztrátě spojení s CallManegerem přeci jen došlo - přidávána vlastnost SRST (Survivable Remote Site Telephony) soběstačná telefonie vzdálené lokality, která zajistí, že uživatelé mohou stále telefonovat.
Možnosti Cisco CallManageru:
Konfigurace a správa IP telefonů
IP telefony jsou bezúdržbové, z CallManageru je lze ovládat na úroveň výměny firmwaru nebo resetu přístroje
Správa očíslovacího plánu
pravidla, podle kterých volit brány do sítí a překladová pravidla
Správa uživatelů a jejich oprávnění
integrovaná s databází uživatelů pro datovou síť
Účtování hovorů
vše je vedeno v databázi s možností napojení na účetní program
Svůj respekt na tomto poli si však firma Cisco Systems vydobyla hlavně díky bezkonkurenční podpoře svých produktů v podobě softwaru a rozšiřujícíh aplikací. Mezi tyto pokročilejší funkce, které ocení zejména správcové sítě, patří:
Unity
jednotný vzkazový systém integrovatelný s MS Exchange
nebo Lotus Notes
CRA (Customer Response Application)
IVR systém podporující hlas,
XML, www a email
IPCC
jeden cluster dokáže obsloužit až 30 000 IP telefonů
Conference connection
plánování a uskutečňování konferenčních
hovorů,
přihlašování se ke
konkrétní
konferenci, na
které má uživatel
povolenou účast
Personal Assistant
možnost definovat si vlastní pravidla
pro zpracování
příchozích hovorů
podle aktuálního
času, identity
volajícího a stavu
itineráře
(například v MS
Outlooku)
Cisco se především pokusilo specifikovat celkový obrázek, kam patří nejen IP telefonie, ale i ostatní multimediální přenosy, jako jsou videokonference nebo distribuce videosignálu. Dále pak infrastruktura i rozšiřující aplikace. Celkově je koncept nazýván AVVID (Architecture for Voice Video and Integrated Data). Cisco se snaží ho svými řešeními (ať už se jedná o produkty nebo celkový návrh jejich konfigurace) vyplnit jako celek a jako důkaz otevřenosti a rozšiřitelnosti pracuje i na vytvoření ekosystému partnerů, kteří nabízejí různé hardwarové a hlavně softwarové doplňky nebo spolupráci na celkovém řešení.
Cisco standard AVVID nabízí otevřenou architekturu, která řeší problematiku přenosu hlasu od infrastruktury po aplikace a díky otevřeným rozhraním a protokolům dává do budoucna možnost integrace s aplikacemi dalších výrobců nebo úpravy funkcí podle potřeb zákazníků.